Aug 16, 2012

Maka bermulalah episod balik kampung

Sedar tak sedar hari ni dah 27 Ramadhan.. Insya-Allah lagi 3 hari kita bakal menyambut Hari Raya Aidilfitri.. Cepat sangat masa berlalu kan...  Anak2 perantauan juga sudah mula balik ke kampung halaman masing2.. 

Walaupun aku mmg dah stay ngan mak abah tapi kemeriahan tetap terasa.  Rasanya start minggu lepas jalan2 di KB ni dah mula jammed.. Macam semalam aku dan hubby nak ke Wakaf Che Yeh (pasar malam yg happening kat kelate) pun dah takleh masuk, last2 kitorang singgah kedai makan 'Colek' je...hehe pada yg tak tau, kat Kelantan mmg terkenal dengan acara makan aneka colek di malam hari pada bulan puasa.

Colek Kerang
Colek Buah - Biasanya campur buah Nenas, Jambu,
Mangga, Limau Bali dan Sengkuang
Colek Campur - Ayam, Paru, Perut, Fish Ball,
Tauhu dll
Haaa..ni lah antara menu wajib di Kelantan pada bulan puasa.  Gambar2 ni pun aku cilok dari Gugel sbb time aku makan mmg lupe nak snap sbb teruja nak makan.. Hehe.. Macam lari topik je kan citer pasal 'Colek' plak.. takpe2 sekadar selingan :-)

Berbalik pada citer balik kampung ni selalunye akan berlaku traffic congestion yang amat teruk terutama kat Bentong, Gua Musang, Ketereh and direct to Kota Bharu.  Biasela takat 12 jam perjalanan dari KL ke KB yang normalnya akan memakan masa lebih kurang 7 jam sahaja..


Kakak aku ada yang dah bertolak rabu malam tapi ikut LPT (Terengganu), yang sorang lagi plak akan bertolak malam ni (khamis malam) ikut Gua Musang kot.. Harap2 takla jammed gile2, klau tak kesian plak dgn anak buah aku yg berumur setahun lebih tu..yg besar tu ok la sket kan.. Abang aku plak naik train 5 beranak tu, tak yah pikir jammed dah.. amik yg bilik then boleh baik punye relax kan.. tp tu pun mmg booked awal gile tiket sbb laku cam goreng pisang panas...

Aku plak masih lagi setia di meja office membuang masa yg sangat berharga pada saat2 akhir Ramadhan ni.  Baaanyaakkkk lagi keje kat umah tu yg perlu settle tau.  Biaselah klau adik-beradik dan anak2 buah dah sampai.  Perlu prepare itu dan ini, kemas itu dan ini dan yg pasti 3 biji cake dan 2 jenis lagi biskut raya dengan sabarnya menunggu aku DAN perlu disiapkan dalam masa 2 hari saja...!!! Mane 1 nak buat ni...huhuhu..tp takpelah raya punye pasal :-)

2 comments:

  1. jem tu adalah perkara biasa di hari raya.. nak x nak, memang kena hadap jugak.. cuma kena lebihkan bersabar sebab bulan puasa & semua orang pun nak balik raya kan..

    ReplyDelete

TQ for the comment