Sep 22, 2013

Tiket burn lagi ke...??

Salam sayang semua..

Tension, tension, tension den...
Mane tidaknye, on 28 Sept suppose ke Kota Kinabalu (KK) ngan mak abah, kakak-kakakku dan anak sedara..
Tapi dalam dilema la pulak kan, nak pegi ke tanak pegi, boleh pegi ke tak boleh...???

Klau tanya tuan empunye badan, mmg la nak pegi.. tiket booked awal Januari lagi tau..
Time tu promo RM55 sehala utk sorang ke KK, so dgn tamak halobanya dah booked untuk 8 adults dan 2 kids..
Cilok dr Google.. Ya Allah, I love the view
Memang la kan booked tiket awal-awal ni ade baik buruknye, yg baik dpt rege murah sket then yg tak best silap2 haribulan burn..hehe, akhir tahun lepas dah burn tiket ke Jakarta sebab time tu rasenye hubby kena naik job, melayang la jugak dekat RM700 lebih plus tiket KL -Jakarta, KL-KB sumenye 2 hala :-)

Kali ni nampak gayanya camtu lah, burn lagi skali..huhu, sedih bukan ape sbb mmg suke sgt travel ngan family ni.. Mak dah lama teringin ke KK, hurmmm takpelah nasib baik kakak2ku ade leh bwk mak abah jenjalan sana..

Sebab musabab saya confius nak pegi ke tak atau dengan lebih tepat lagi BOLEH pegi ke TAK BOLEH adalah kerana i'm pregnant..! It sounds like errr so what..? Memang secara umumnya takde masalah ibu mengandung naik flight kan, tapi for certain case like me, naik flight boleh menimbulkan komplikasi walaupun saya rasa saya sekarang berada di dalam fasa paling selamat iaitu di dalam Trimester Kedua.

Being pregnant again for the second time membuatkan saya satu family sangat berjaga-jaga dalam segala aspek. Mane tidaknya, keguguran pada akhir Mac lalu ramai yang membuat andaian bahawa saya keguguran disebabkan saya naik flight ketika ke Bali pertengahan Mac lalu..! Susah nak terangkan pada semua pihak, klau ikutkan waktu penerbangan tersebut, saya belum lagi hamil.. Ketika tu saya baru 3 minggu lepas period.. Saya cuma beranggapan tiada rezeki kami dan doctor sendiri mengesahkan mmg baby tak develop start from early stage. Lagipun ramai yang naik flight waktu early pregnancy tp ok je, kwn sy sendiri ada ke Korea dan beliau sendiri tak sedar yang dia sedang hamil waktu tu (maybe dlm 5-6 weeks pregnancy) dan kandungan selamat, kini telah 7 bulan hamil :-) Yelah, rezeki masing-masing kan..

My 21 weeks pregnancy, Alhamdulillah
Jadi untuk ke KK walaupun saya rasa saya cukup fit dan kandungan telah kuat namun ramai yang menasihatkan agar tidak menaiki pesawat, huhuhu.. Saya rasa saya ok je sebab ke KK takde la lama sangat, makan masa lbh kurang 2 jam setengah je.. Demi memuaskan hati semua pihak dan demi kandungan tersayang ini juga saya membuat keputusan utk tidak ikut serta family trip kali ni (walaupun dlm hati saya nak sangattttt pegiiiii...)

In Shaa Allah kalau ade rezeki lagi pada masa2 akan datang, boleh pegi lagi.. In Shaa Allah boleh bawak baby sekali kan.. (tengah pujuk hati lettewww, hehehe) Papepun kesihatan diri dan baby paling penting buat masa sekarang, tabahlah wahai hati..nak2 pulak tengok mak abah baek punye packing beg nak ke sana, huwaaaaa...

10 comments:

  1. Agaknya masa keguguran selepas blk dari Bali tu, awak terlalu penat kot.. kadang2 byk jalan juga boleh menjadi punca.. mungkin awak boleh dapatkan opinion drpd doc awk pasal nak g KK ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh jadi jugak sbb sy juga lasak ke sana TAPI sy agak tidak setuju kerana ada segelintir yg menyalahkan saya naik flight seolah2 diorang tak menerima ketentuan Ilahi sedangkan SAYA, HUBBY dan FAMILY saya sendiri redha itu bukan rezeki kami.
      Gynae sy tak menggalakkan malah tak melarang sy menaiki pesawat, hehe :-)

      Delete
  2. takpe intan, nanti leh gi ngan baby... better berjaga2 kan... tapi utk statement " pregy takleh naik flight " sgt laa mengarut pada saya.. saya selalu naik flght masa preggy takde apa pun.. naik bus pun pernah masa preggy ok jer...
    Banyakkan selawat, baca al-quran... kalu buleh khatam kan insyaALLAH dipermudahkan segalanya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehe, tu la In Shaa Allah klau ade rezeki lagi.. Mmg preggy takde masalah pun klau naik flight kan kecuali dah smpai bulan.. tp mmg ade gak yg mengatakan sebab tekanan atas sana yg akan menyebabkan keguguran esp utk early pregnancy. Tp bagi saya, mmg dah bukan rezeki kan..tanak la menyalahkan sebab naik flight pulak..hehe.. same gak ade case yang naik kabel car waktu early pregnancy then dia bleeding dgn byknye then gugur.. Wallahualam..

      Delete
  3. salam,

    berat jugak dilema ni ye..tapi pada saya better be safe than sorry..insyaAllah ada rezeki lain utk travel dgn baby nanti =)

    btw kalau berminat dengan supplement from Shaklee, saya ada buat promo ESP Shaklee..do visit my blog ye
    http://ainasuraya.blogspot.com/2013/09/promo-shaklee-esp.html

    thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...
      Takdela dlm dilema sgt sbenanye..hehe..tu la duk pikir len kali bleh pegi lagi, In Shaa Allah..cuma sbb ralat tak dapat join family..
      Ok In Shaa Allah :-)

      Delete
  4. Salam...

    Sebenarnye situasi naik flight ni bergantung pada badan masing2...ada badan yang jenis tahan tu, ok je tak de masalah apa2 pon walaupun naik bas ke motor ke..sama juga makan buah nenas...ada yang mengidam buah nenas tu memang akan makan gila2...kita pulak yang naik risau..tapi tuan badannye rileks je..ehh...ape dah melalut ke buah nenas plak ni...terpulang la...tapi tak salah kan kita burn tiket tu, insyaallah next time boleh pegi lagi dan akan ada lagi tiket offer tu...sambil bawak anak...mesti lagi meriah....salam perkenalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Perkenalan :-)

      Ha ah betul tu actually bergantung pd diri individu tu, ade yg ok tu makan or buat la ape pun, still takde prob.. tu yg saya burn kan aje tiket kali ni sbb tahu sejauh mana badan ni, sume planning cuti2 cinta dah stop sejak tahu pregnant..hehe

      Delete
  5. hi intan. salam kenal. TTCian, kawan senegeri. saya tmpg gembira with ur pregnancy. jaga diri baik2 k. follow me back kalau sudi! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai Jee.. Salam.. Oo..kawan senegeri ek, suke3.. TQ Jee, nnt sy follow balik k :-)

      Delete

TQ for the comment